© 2015 P&P

wp9abbcc55.png
wp9109b397.png
Boekhandels

Marc Vermeersch

De positie van de vrouw bij de Baruya van Papoea-Nieuw-Guinea

Ik las recent voor de tweede keer op een paar jaar tijd het boek van Maurice Godelier “La production des grands hommes”. Het boek gaat over de Baruya van Papoea-Nieuw-Guinea waar Godelier, een van de bekendste Franse antropologen, lang verbleef. De Baruya zijn boe  ren die in het regenwoud tuinen aanleggen en er voornamelijk zoete aardappelen maar ook taro, een wortel, en groenten en fruit telen. De vrouwen kweken ook varkens die de mannen slachten en zelf de meest gegeerde delen houden. De mannen jagen ook. Godelier analyseert de verhoudingen tussen mannen en vrouwen. De posite van de vrouwen is er zeer ongelijk. Vrouwen hebben het er in ongeveer alle opzichten slechter dan de mannen. Ze werden als minderwaardig beschouwd, konden geen grond erven en kwamen in ongeveer alles na de mannen. Belangrijk is dat Godelier duidelijk aantoonde dat in een maatschappij zonder klassen een diepe en permanente ongelijkheid tussen mensen, tussen man en vrouw, bestond. Hij analyseert hoe die door – onder andere – de initiatie van de jongens in stand werd gehouden. Het belangrijkste aspect van de onderdrukking van de vrouw liep langs ideeën. De mannen hielden actief de ideologie in stand dat mannen superieur waren aan vrouwen.

Het boek van Godelier zal in mijn derde boek de basis vormen van een hoofstuk over de positie van de vrouw. Er kunnen belangrijke punten uit geleerd worden die van algemeen belang zijn voor het begrijpen van de onderdrukking van de vrouw in de geschiedenis, tot vandaag.

Marc Vermeersch

Het probleem van het thuisland van Afro-Aziatisch (1)

In de wereld zijn er slechts een klein aantal grote taalfamilies. In Afrika zijn er bijvoorbeeld vier, Khoisan, Nilo-Saharaans, Niger-Kongo en Afro-Aziatisch. In Europa drie en als je de Zuid-Kaukasus meerekent vier.

Afro-Aziatisch is de taalgroep waarbij b.v. de Semitische talen gerekend worden waarbij Arabisch, Hebreeuws, Aramees enzovoort horen. In Noord-Afrika horen daar het oude Egyptisch of Koptisch bij en de verschillende Berbertalen die gesproken werden tussen oases in Oost-Egypte en Marokko. Toeareg is ook een berbertaal. Een van de vragen i.v.m. Afro-Aziatisch, is waar het ontstond. Onderzoekers verschillen op dit punt sterk van mening. Sommigen denken dat het in het oosten van de Sahara was, anderen in Oost-Afrika, Egypte of Zuidwest-Azië.

De vraag is interessant i.v.m. het ontstaan en de verspreiding van de landbouw. Ontstond deze onafhankelijk in Oost-Afrika of werden landbouw en veeteelt ook hier overgenomen van Zuidwest-Azië waar de landbouw eerst ontstond, 13.000 jaar geleden? Er werden veel Afrikaanse planten gedomesticeerd in Oost-Afrika zoals ensete (een wortel), teff (een graan), en noog (oliehoudende plant). De ezel werd er ook gedomesticeerd. Er werden weinig Zuidwest-Aziatische planten geteeld, maar wel tarwe en gerst. Zuidwest-Aziatische dieren die er gekweekt werden waren schapen, geiten en runderen. Het is echter niet duidelijk of het Oost-Afrikaans pakket er eerder was dan dat uit Zuidwest-Azië. Indien we zouden weten waar Afro-Aziatisch ontstaan was zou dat kunnen bijdragen aan de oplossing van de vraag of landbouw en veeteelt zelfstandig ontwikkeld werden in Oost-Afrika.

Verder lezen? Laadt het Word docx  door op de illustratie te klikken.

 

In geel: actuele verspreiding van Afro-Aziatische talen.

Afro Aziatisch.docx
Afro Aziatisch.pdf

Klik hierboven om de PDF te laden.

 

Verder lezen? Laadt de Pdf door op de illustratie te klikken.

Vrouw Baruya.pdf

Klik hierboven om de PDF te laden.

 

Verder lezen? Laadt de Pdf door op de illustratie te klikken.